Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Mobil menu

Eltang Skole og Børnehave

Pædagogisk profil – Eltang Skole og Børnehave
 Hver dag skal være en god dag for alle børn.
 Børnenes alsidige udvikling prioriteres højt.
 I skole og børnehave skal der være plads til forskellighed. Børn er ikke ens, og der skal gives forskellige tilbud.
 Hvert barn skal med sine evner sikres grundlæggende viden, faglig fordybelse og mange oplevelser.
 Børnenes lyst og indlæring skal styrkes gennem hensigtsmæssige arbejdsformer.
 Lyst til at lære, nysgerrrighed overfor verden og glæde ved livet er et helt basalt udgangspunkt for, at barnet udvikler sig.
 Der skal arbejdes bevidst med at give børnene selvtillid og selvværd.
 Teori og praksis skal gå hånd i hånd.
 Skole og børnehave skal tilbyde rige muligheder for udfoldelse af børnenes kreative og musiske evner.
 Børnene skal opleve demokrati i hverdagen, ansvarlighed overfor sig selv og andre samt overfor de værdier, de omgås. De skal lære selvstændig stillingtagen, så deres identitet opbygges gennem hele perioden fra 3- 13 år.
 Børnene skal møde ansvarsbevidste og fagligt velkvalificerede voksne af begge køn og i alle aldre.
 Eltang Skole og Børnehave skal være en inspirerende og god arbejdsplads, hvor personalet har optimale udviklingsmuligheder
 Ansvar for naturen og bevidsthed om miljøet vægtes højt

Fælles værdisæt for skole, SFO og børnehave
Faglighed
 Social trivsel og tryghed som fundament for faglig indlæring.
 Fokus på læsning som en del af grundlaget for faglighed.
 Faglighed opnås i forskellige læringsrum.
 Tidlig indsats og støtte.
 Faglige tests ses som en del af evalueringen af en elev og grundlag for videre udvikling.
Åbenhed
 Interesse for omverdenen.
 Et højt informationsniveau til børn forældre og fritidsbrugere.
 En åben omgangstone og adfærd.
 Et godt psykisk læringsmiljø for børn og voksne gennem åben og fordomsfri debat.
Tradition og udvikling
 Gode traditioner som rammen om en foranderlig hverdag.
 En skole og børnehave med visioner om udvikling.
 Tryghed som basis for udfordring.
 Rødder og vinger – du skal kende din baggrund, før du kan flyve.
Et bredt læringsbegreb
 Man skal kunne gribe før man kan begribe.
 Innovative tilgange.
 Design som tænkemåde.
 Naturen som læringsrum.
 Udsyn til verden. Internationalt samarbejde.
 Legen som basis for opdagelse, forundring og livsglæde.
Fællesskab
 Barnet som centrum i fællesskabet med fællesskabets resurser
og fællesskabets regler.
Hensyn
 Til andre – børn og ansatte.
 Til egen og andres sikkerhed.
 Til miljø, bygninger og inventar