Adresse Eltangvej 71 6000 Kolding
Tlf. 2477 7791
Børnehaven er normeret til 30 børn
Bestyrelse
Stedets bestyrelse er gældende for både børnehave, SFO og skole. Bestyrelsen består af tre forældrerepræsentanter fra børnehaven, tre fra skolen, TR for lærerne, TR for pædagogerne, samt viceskoleleder, pædagogfaglige leder og skolelederen.
Forældreråd
Forældrerådet bliver valgt for et år ad gangen og har udtaleret i forhold til emner, der tages op i bestyrelsen.
Forældrerådet består af 3 medlemmer, der har børn i børnehaven.
Skolelederen
Skole lederen har det overordnede ansvar for Eltang skole og Børnehave.
Daglig ledelse
Den pædagogfaglige leder har det daglige pædagogiske og administrative ansvar for institutionen.
Børnehaven
Åbningstiden er kl.: 06.30-17.00 mandag til torsdag og fredag kl.: 06.30-16.00
Der er morgenpasning i børnehavens lokaler for de tilmeldte børn.
Vi tilbyder morgenmad, der er stille aktiviteter såsom spil, bøger, kreative aktiviteter og digitale medier.
Værdier
- Åbenhed, ligeværdighed
- Tillid, fællesskab
- Livsduelighed, dannelse
Forældremøder
Der bliver afholdt forældremøde i børnehaven i september.
Klasseteamet holder forældremøde i løbet af efteråret. På møderne er der valg til forældreråd og bestyrelse. Forældrerådet orienterer om deres initiativer omkring gruppens fællesskab. På møderne fremlægger personalet arbejdet omkring læreplaner og fortæller om, hvad der sker i årets løb, der er mulighed for dialog omkring aktuelle emner.
Fakta
I Eltang tilbyder vores børnehave pasning til barnet 3-6 år.
Vores børnehave består af to basis lokaler, der er garderobe og egen indgang, samt toilet og pusleplads i direkte forbindelse med stuerne. Ude for døren har vi vores egen legeplads. Vi er begejstret for de gode udefaciliteter, som vi deler med skolen og benytter gerne området bag ved skolen, samt skolegården. Ligeså benytter børnehaven de indendørs fællesarealer fx skolekøkken, bibliotek mm.
Frugtordning
Der tilbydes morgenmad og eftermiddagsmad i børnehave og SFO. Det er en forældrestyret frugtordning. Der en betaling på 50 kr. i måneden. I samarbejde med en forældrerepræsentant bestilles og serveres maden for børnene i børnehave og SFO.
Mål- og indholdsbeskrivelse
I børnehave (og SFO) arbejder vi med de 6 nye læreplanstemaer, hver måned inddrages et tema og danner ramme for de pædagogiske overvejelser for månedens arbejde med fællesskab, pædagogik og æstetik. Der er fast evaluering på dagordenen til teammøderne.
Aktivitetsopdelt
Vores lokaler er indrettet med områder til bestemte aktiviteter.
I børnehaven er vores stuer indrettet med
- Legeområde med dukkekrog, spil, forskellige klodser og lego. Der er indrette bil hjørne med tæpper og bane, en sofa til afslapning og højt læsning.
- Vi har kreative aktiviteter i et område på stuen.
- Vi har et lille køkken, der anvendes til bagning og hverdagens aktiviteter omkring maden.
- Ud over, at vi benytter de gode muligheder i vores fælles udeareal, så har vi vores egen legeplads i børnehaven. Her er vi indrettet med legehuse, klatre mulighed, udendørs puderum, gynger og sand, samt rig mulighed for at lege i små kroge eller køre på cykel og moon car.
Identitet & venskaber
At trives i sin Skole, SFO og Børnehave er forbundet med at være tryg, anerkendt og føle sig værdsat. Venskaber er vigtige. Når børn trives i fællesskabet har de mulighed for at udfolde nye sider af sig selv i de inkluderende fællesskaber. Den positive selvforståelse er en god forudsætning for at barnets udvikler sig med trivsel og læring. Barnets udvikling understøttes i med nærværende voksne.
Dette kommer til udtryk ved:
- At vi anerkender børnenes initiativ og giver positiv respons
- At vi i hverdagen støtter hvert barn til legerelationer
- De voksne er deltagende aktører i støtte og etablering af relationer
- De voksne arbejder omkring alle børn i gruppen og har fokus på det enkelte barns trivsel
- Vi glæder os over forældres opbakning til legerelationer – til alle børn, så det styrker det gode fællesskab, hvor alle har sin egen plads
Leg & Mestring
Leg er børns måde at udtrykke og udvikle sig på. Legen er afgørende for børns oplevelse af at mestre livet. Børnene udvikler identitet i legens fantasifulde og kreative udfoldelse. Vi ser, at børnene udvikler centrale færdigheder som sprog, empati, konfliktløsning, samarbejde, gode vaner og ledelse. Vi planlægger aktiviteter, så der er passende balance mellem voksendeltagende lege, aktiviteter og børnenes muligheder for selv at organisere leg og aktiviteter, så de udvikler legekompetencer.
Dette kommer til udtryk ved:
- Vi arbejder ud fra et årshjul. Her indgår traditioner fx Bag for en sag, filmfestival, samarbejde med kirken omkring vores julegudstjeneste eller fodboldturnering med øvrige børnehaver/SFO’er
- Der udarbejdes månedsplan ud fra hvert læreplanstema. Hvert tema får aktuelle mål og handleplan tilføjet, dette hænger synligt i SFO og børnehave.
- Det pædagogiske analysearbejde er en fast del af hvert teammøde