Princip vedr. samarbejdet mellem skole/hjem
- herunder forældrehenvendelser
Formål
- at medvirke til at sikre elevernes trivsel og øge deres faglige samt sociale kompetencer
Mål
- At skolens medarbejdere samarbejder med forældrene i åben dialog og samarbejder til gavn for eleven
- At skole/hjem samarbejdet bygger på et fælles medansvar, medindflydelse og er udviklingsorienteret.
Midlerne i skole/hjem-samarbejde er dialog og information:
I forbindelse med skoleårets planlægning afsættes tid til dialog mellem forældre og
skolens medarbejdere i følgende sammenhænge
- Minimum et årligt forældremøde i første halvår, hvor der bl.a. er følgende dagsordenpunkter:
- Klassens årsplan
- Information om overordnet pædagogik
- Information vedr. opbygning af klassens hverdag
- Tilrettelægges som både informations – og diskussionsmøder.
- Minimum to årlige skole/hjem samtaler:
- Baseres på elevens individuelle udviklingsplan
- Baseres på elevsamtaler
- Baseres på såvel fag-fagligt som socialt indhold og elevens udbytte heraf
- Skriftlig kommunikation foregår i beskedsystemet i Aula
Skole/hjemsamarbejde i øvrigt.
- Skolefest, Julefest, Koncert og billedaften
- Øvrige:
Akut opståede møder i forbindelse med ændringer i den enkelte elevs eller klassens forhold.
- udviklingsplan udarbejdes én gang i andet skolehalvår - ifm. skole/hjemsamtale. Elever med udvidet udviklingsplan udarbejdes løbende i samarbejde med hjemmet og eventuel eksterne samarbejdspartnere fx. PPR/SkoDa.
Forældrehenvendelser
Formål:
- At løse problemer eller afklare misforståelser hurtigt, i respekt for de involverede parter.
- At forældre bevarer tilliden til skolen
- Alle handler i respekt for hinanden og med loyalitet overfor fælles løsninger.
Som udgangspunkt bør henvendelser om elever og fag rettes til
- Den pågældende lærer/pædagog
- Kontaktpersonen
- Teamet
- Skoleledelsen
i prioriteret rækkefølge.
Drejer det som om personspørgsmål, sker henvendelsen til:
- Den pågældende medarbejder
- Skoleledelsen
Skolens administration kan altid i skoletiden modtage ønsker om kontakt
til/opringning fra en medarbejder.
- Hensigtsmæssige tidspunkter for henvendelser mellem medarbejdere og forældre bør altid aftales på klassernes forældremøder.
- Henvendelser fra forældre til medarbejdere bør forgå udenfor undervisningstiden