Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Eltang Skole og Børnehave

Pædagogisk Profil – Eltang Skole og Børnehave

  • Hver dag skal være en god dag for alle børn.
  • Børnenes alsidige udvikling prioriteres højt.
  • I skole og børnehave skal der være plads til forskellighed. Børn er ikke ens, og der skal gives forskellige tilbud.
  • Hvert barn skal med sine evner sikres grundlæggende viden, faglig fordybelse og mange oplevelser.
  • Børnenes lyst og indlæring skal styrkes gennem hensigtsmæssige arbejdsformer.
  • Lyst til at lære, nysgerrighed overfor verden og glæde ved livet er et helt basalt udgangspunkt for, at barnet udvikler sig.
  • Der skal arbejdes bevidst med at give børnene selvtillid og selvværd.
  • Teori og praksis skal gå hånd i hånd.
  • Skole og børnehave skal tilbyde rige muligheder for udfoldelse af børnenes kreative og musiske evner.
  • Børnene skal opleve demokrati i hverdagen, ansvarlighed overfor sig selv og andre samt overfor de værdier, de omgås. De skal lære selvstændig stillingtagen, så deres identitet opbygges gennem hele perioden fra 3-13 år.
  • Børnene skal møde ansvarsbevidste og fagligt velkvalificerede voksne af begge køn og i alle aldre.
  • Eltang Skole og Børnehave skal være en inspirerende og god arbejdsplads, hvor personalet har optimale udviklingsmuligheder.
  • Ansvar for naturen og bevidsthed om miljøet vægtes højt.

Fælles Værdisæt for Skole, SFO og Børnehave

Faglighed

  • Social trivsel og tryghed som fundament for faglig indlæring.
  • Fokus på læsning som en del af grundlaget for faglighed.
  • Faglighed opnås i forskellige læringsrum.
  • Tidlig indsats og støtte.
  • Faglige tests ses som en del af evalueringen af en elev og grundlag for videre udvikling.

Åbenhed

  • Interesse for omverdenen.
  • Et højt informationsniveau til børn, forældre og fritidsbrugere.
  • En åben omgangstone og adfærd.
  • Et godt psykisk læringsmiljø for børn og voksne gennem åben og fordomsfri debat.

Tradition og Udvikling

  • Gode traditioner som rammen om en foranderlig hverdag.
  • En skole og børnehave med visioner om udvikling.
  • Tryghed som basis for udfordring.
  • Rødder og vinger – du skal kende din baggrund, før du kan flyve.

Et Bredt Læringsbegreb

  • Man skal kunne gribe før man kan begribe.
  • Innovative tilgange.
  • Design som tænkemåde.
  • Naturen som læringsrum.
  • Udsyn til verden. Internationalt samarbejde.
  • Legen som basis for opdagelse, forundring og livsglæde.

Fællesskab

  • Barnet som centrum i fællesskabet med fællesskabets resurser og fællesskabets regler.

Hensyn

  • Til andre – børn og ansatte.
  • Til egen og andres sikkerhed.
  • Til miljø, bygninger og inventar.