Pædagogisk Profil – Eltang Skole og Børnehave
- Hver dag skal være en god dag for alle børn.
- Børnenes alsidige udvikling prioriteres højt.
- I skole og børnehave skal der være plads til forskellighed. Børn er ikke ens, og der skal gives forskellige tilbud.
- Hvert barn skal med sine evner sikres grundlæggende viden, faglig fordybelse og mange oplevelser.
- Børnenes lyst og indlæring skal styrkes gennem hensigtsmæssige arbejdsformer.
- Lyst til at lære, nysgerrighed overfor verden og glæde ved livet er et helt basalt udgangspunkt for, at barnet udvikler sig.
- Der skal arbejdes bevidst med at give børnene selvtillid og selvværd.
- Teori og praksis skal gå hånd i hånd.
- Skole og børnehave skal tilbyde rige muligheder for udfoldelse af børnenes kreative og musiske evner.
- Børnene skal opleve demokrati i hverdagen, ansvarlighed overfor sig selv og andre samt overfor de værdier, de omgås. De skal lære selvstændig stillingtagen, så deres identitet opbygges gennem hele perioden fra 3-13 år.
- Børnene skal møde ansvarsbevidste og fagligt velkvalificerede voksne af begge køn og i alle aldre.
- Eltang Skole og Børnehave skal være en inspirerende og god arbejdsplads, hvor personalet har optimale udviklingsmuligheder.
- Ansvar for naturen og bevidsthed om miljøet vægtes højt.
Fælles Værdisæt for Skole, SFO og Børnehave
Faglighed
- Social trivsel og tryghed som fundament for faglig indlæring.
- Fokus på læsning som en del af grundlaget for faglighed.
- Faglighed opnås i forskellige læringsrum.
- Tidlig indsats og støtte.
- Faglige tests ses som en del af evalueringen af en elev og grundlag for videre udvikling.
Åbenhed
- Interesse for omverdenen.
- Et højt informationsniveau til børn, forældre og fritidsbrugere.
- En åben omgangstone og adfærd.
- Et godt psykisk læringsmiljø for børn og voksne gennem åben og fordomsfri debat.
Tradition og Udvikling
- Gode traditioner som rammen om en foranderlig hverdag.
- En skole og børnehave med visioner om udvikling.
- Tryghed som basis for udfordring.
- Rødder og vinger – du skal kende din baggrund, før du kan flyve.
Et Bredt Læringsbegreb
- Man skal kunne gribe før man kan begribe.
- Innovative tilgange.
- Design som tænkemåde.
- Naturen som læringsrum.
- Udsyn til verden. Internationalt samarbejde.
- Legen som basis for opdagelse, forundring og livsglæde.
Fællesskab
- Barnet som centrum i fællesskabet med fællesskabets resurser og fællesskabets regler.
Hensyn
- Til andre – børn og ansatte.
- Til egen og andres sikkerhed.
- Til miljø, bygninger og inventar.