Pædagogisk profil – Eltang Skole og Børnehave
Hver dag skal være en god dag for alle børn.
Børnenes alsidige udvikling prioriteres højt.
I skole og børnehave skal der være plads til forskellighed. Børn er ikke ens, og der skal gives forskellige tilbud.
Hvert barn skal med sine evner sikres grundlæggende viden, faglig fordybelse og mange oplevelser.
Børnenes lyst og indlæring skal styrkes gennem hensigtsmæssige arbejdsformer.
Lyst til at lære, nysgerrrighed overfor verden og glæde ved livet er et helt basalt udgangspunkt for, at barnet udvikler sig.
Der skal arbejdes bevidst med at give børnene selvtillid og selvværd.
Teori og praksis skal gå hånd i hånd.
Skole og børnehave skal tilbyde rige muligheder for udfoldelse af børnenes kreative og musiske evner.
Børnene skal opleve demokrati i hverdagen, ansvarlighed overfor sig selv og andre samt overfor de værdier, de omgås. De skal lære selvstændig stillingtagen, så deres identitet opbygges gennem hele perioden fra 3- 13 år.
Børnene skal møde ansvarsbevidste og fagligt velkvalificerede voksne af begge køn og i alle aldre.
Eltang Skole og Børnehave skal være en inspirerende og god arbejdsplads, hvor personalet har optimale udviklingsmuligheder
Ansvar for naturen og bevidsthed om miljøet vægtes højt
Fælles værdisæt for skole, SFO og børnehave
Faglighed
Social trivsel og tryghed som fundament for faglig indlæring.
Fokus på læsning som en del af grundlaget for faglighed.
Faglighed opnås i forskellige læringsrum.
Tidlig indsats og støtte.
Faglige tests ses som en del af evalueringen af en elev og grundlag for videre udvikling.
Åbenhed
Interesse for omverdenen.
Et højt informationsniveau til børn forældre og fritidsbrugere.
En åben omgangstone og adfærd.
Et godt psykisk læringsmiljø for børn og voksne gennem åben og fordomsfri debat.
Tradition og udvikling
Gode traditioner som rammen om en foranderlig hverdag.
En skole og børnehave med visioner om udvikling.
Tryghed som basis for udfordring.
Rødder og vinger – du skal kende din baggrund, før du kan flyve.
Et bredt læringsbegreb
Man skal kunne gribe før man kan begribe.
Innovative tilgange.
Design som tænkemåde.
Naturen som læringsrum.
Udsyn til verden. Internationalt samarbejde.
Legen som basis for opdagelse, forundring og livsglæde.
Fællesskab
Barnet som centrum i fællesskabet med fællesskabets resurser
og fællesskabets regler.
Hensyn
Til andre – børn og ansatte.
Til egen og andres sikkerhed.
Til miljø, bygninger og inventar