Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Eltang Skole og Børnehave

Pædagogisk Profil – Eltang Skole og Børnehave

  • Hver dag skal være en god dag for alle børn.

  • Børnenes alsidige udvikling prioriteres højt.

  • I skole og børnehave skal der være plads til forskellighed. Børn er ikke ens, og der skal gives forskellige tilbud.

  • Hvert barn skal med sine evner sikres grundlæggende viden, faglig fordybelse og mange oplevelser.

  • Børnenes lyst og indlæring skal styrkes gennem hensigtsmæssige arbejdsformer.

  • Lyst til at lære, nysgerrighed overfor verden og glæde ved livet er et helt basalt udgangspunkt for, at barnet udvikler sig.

  • Der skal arbejdes bevidst med at give børnene selvtillid og selvværd.

  • Teori og praksis skal gå hånd i hånd.

  • Skole og børnehave skal tilbyde rige muligheder for udfoldelse af børnenes kreative og musiske evner.

  • Børnene skal opleve demokrati i hverdagen, ansvarlighed overfor sig selv og andre samt overfor de værdier, de omgås. De skal lære selvstændig stillingtagen, så deres identitet opbygges gennem hele perioden fra 3-13 år.

  • Børnene skal møde ansvarsbevidste og fagligt velkvalificerede voksne af begge køn og i alle aldre.

  • Eltang Skole og Børnehave skal være en inspirerende og god arbejdsplads, hvor personalet har optimale udviklingsmuligheder.

  • Ansvar for naturen og bevidsthed om miljøet vægtes højt.

Fælles Værdisæt for Skole, SFO og Børnehave

Faglighed

  • Social trivsel og tryghed som fundament for faglig indlæring.

  • Fokus på læsning som en del af grundlaget for faglighed.

  • Faglighed opnås i forskellige læringsrum.

  • Tidlig indsats og støtte.

  • Faglige tests ses som en del af evalueringen af en elev og grundlag for videre udvikling.

Åbenhed

  • Interesse for omverdenen.

  • Et højt informationsniveau til børn, forældre og fritidsbrugere.

  • En åben omgangstone og adfærd.

  • Et godt psykisk læringsmiljø for børn og voksne gennem åben og fordomsfri debat.

Tradition og Udvikling

  • Gode traditioner som rammen om en foranderlig hverdag.

  • En skole og børnehave med visioner om udvikling.

  • Tryghed som basis for udfordring.

  • Rødder og vinger – du skal kende din baggrund, før du kan flyve.

Et Bredt Læringsbegreb

  • Man skal kunne gribe før man kan begribe.

  • Innovative tilgange.

  • Design som tænkemåde.

  • Naturen som læringsrum.

  • Udsyn til verden. Internationalt samarbejde.

  • Legen som basis for opdagelse, forundring og livsglæde.

Fællesskab

  • Barnet som centrum i fællesskabet med fællesskabets resurser og fællesskabets regler.

Hensyn

  • Til andre – børn og ansatte.

  • Til egen og andres sikkerhed.

  • Til miljø, bygninger og inventar.