Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Inklusion

Baggrund for inklusionsstrategien
Kolding Kommune sætter fokus på inklusion. Derfor vedtog uddannelsesudvalget den 8. august 2011 "Plads til alle", en inklusionsstrategi for folkeskolen. Strategien er en direkte forlængelse af Kolding Kommunes skolevision, som blev vedtaget tidligere samme år. I visionen har Kolding Kommune udtrykt, at eleverne skal opleve, at de er en del af et trygt, meningsfyldt og udfordrende fællesskab. Samtidig er visionen, at vi ikke ser specialelever og normalelever, men derimod elever med forskellige muligheder.

Inklusionsstrategien "Plads til alle" angiver konkrete tiltag, som skal opfylde kommunens samlede skolepolitiske vision. Blandt andet indebærer strategien, at hver skole skal udarbejde en inklusionsstrategi i 2011/12, som beskriver det lokale arbejde med inklusion. På Eltang Skole og Børnehave arbejder vi på følgende måde:

Hvordan forstår vi inklusion.
Salamancaerklæringen fra 1994 er en international erklæring om alle børns ret til uddannelse. UNESCO og UNICEF stod bag konferencen, der vedtog denne erklæring, hvori det bl.a. hedder:

"De, der har særlige uddannelsesmæssige behov, skal have adgang til almindelige skoler, som skal være i stand til at imødekomme deres behov ved at anvende en pædagogik, der er centreret omkring det enkelte barn. Almindelige skoler, som har denne inklusive orientering, er det mest effektive middel til at bekæmpe diskrimination, skabe trygge fællesskaber, bygge det inklusive samfund og opnå uddannelse for alle; desuden giver de langt de fleste børn en ordentlig uddannelse og forøger dermed hele uddannelsessystemets effektivitet og ressource udnyttelse." (Uddrag af Salamancaerklæringens art. 2)

I erklæringen nævnes "denne inklusive orientering". Ved begrebet inkludere forstår vi at "medregne". En inkluderende skole er altså ikke kun en skole, hvor der er plads til alle, evt. i parallelklasser. En inkluderende skole er en skole, der medregner børn med særlige behov. Det er altså ikke alene en fysisk integration, men også både en læringsmæssig og en social integration.

Sagt på en lidt anden måde: "Inklusion handler om, at der er plads til og accept af den enkelte." Inklusion handler her ikke kun om eleverne. Forældre, medarbejdere og lokalsamfund skal også tænkes ind i det.

En del af eleverne på Eltang Skole og Børnehave er, hvad nogen benævner, børn med særlige behov. Det er elever med gennemgribende udviklingsforstyrrelser, f.eks. indenfor autismespektret, opmærksomhedsforstyrrelser eller hørehandicap. Eleverne er normalbegavede elever, der med pædagogisk eller praktisk støtte går i en almindelig klasse og deltager i den almindelige undervisning. Målet for disse elever er, at de følger den normale undervisning og bliver i stand til at tage folkeskolens afgangsprøve. Disse elever er for sårbare til at være på en stor skole med 500-700 elever. De kan på en mindre skole med nogen støtte klare sig.

Hvorfor vil vi inkludere.
Eltang Skole og Børnehave er ikke en specialskole, men en skole, der er specielt god til børn med særlige behov. Skolen har gennem mange år gjort en stor indsats for at være inkluderende, baseret på en overbevisning om, at det giver børnene mulighed for et andet liv end en udskillelse til en specialskole kunne medføre.

Inklusion er en grundlæggende værdi på skolen, hvor alle børn har potentiale og særlige behov. Den enkelte elev har ret til at være en del af fællesskabet, hvis det giver mening for både eleven og fællesskabet.

Hvordan inkluderer vi?
For at opnå vellykket inklusion skal fire parter deltage aktivt: ledelse, medarbejdere, forældre og elever.

Ledelse
Inklusion er løbende på dagsordenen. Ledelsen modtager mange henvendelser fra forældre uden for skoledistriktet og vurderer løbende, om Eltang Skole kan tilbyde noget meningsfuldt for barnet og fællesskabet. Ledelsen initierer inklusionsdrøftelser blandt de øvrige parter og etablerer fælles møder og kursusvirksomhed. Der arbejdes med kompetenceudvikling i forhold til børn med særlige behov under temaet "Fælles børn – fælles sprog". Ledelsen sørger for rammer og deltager i overlevering af nye elever ved skolestart eller senere, samt i eventuelle udskrivningssamtaler på fx børnepsykiatrisk afdeling. Ledelsen deltager i Pædagogisk Forum, specialundervisningskonferencer, læsekonferencer og igangsætter inklusionsfremmende tiltag som tolærerordning, lektiecafé og holddannelse.

Medarbejdere
På Eltang Skole og Børnehave har det siden 2002 været en naturlig del af arbejdet at inkludere børn med særlige behov. Lærere og pædagoger har sammen udviklet en funktionsbeskrivelse for klassepædagogerne, der tydeliggør rollefordelingen. Dialogen omkring eleverne finder sted i Pædagogisk Forum, elevgennemgangen på Pædagogisk Råd, fagteammøder eller klasseteam. Pædagogerne er vigtige i relations- og trivselsarbejdet både på individ- og klasse niveau og sørger for information og samarbejde med SFO og forældre. Medarbejderne igangsætter trivselsfremmende aktiviteter som Legepatruljen, onkel/tante ordning, trivselsaktiviteter i klasserne, klassearrangementer og skolearrangementer.

Forældre
Ledelse og personale er vigtige rammesættere for et inkluderende forældresamarbejde. De må være tydelige og åbne omkring skolens holdning til inklusion og stille forventninger til åbenhed hos forældre med børn med særlige behov. Åbenheden omkring inklusion skal starte ved indskrivning og første forældremøde. Information om inklusionen i barnets klasse er vigtig for at give alle tryghed og sikkerhed. Forældre tilbydes åben rådgivning fra Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) i Kolding og rådgivende psykologsamtaler omkring skolerelaterede problemstillinger. Forældreråd arbejder med klassearrangementer, og bestyrelsen arrangerer trivselsarrangementer for hele skolen.

Elever
På Eltang Skole og Børnehave arbejdes der målrettet med åbenhed i elevgruppen. Eleverne ved, at alle børn er forskellige. Klassepædagogen støtter eleverne i at fortælle om deres oplevelser, så alle får en baggrund for at forstå særlige handlinger og situationer. Elevrådet arbejder med aktiviteter og arrangementer for at øge trivslen gennem frikvartersaktiviteter, fester og sociale arrangementer.

Inklusionsstrategi
Inklusionsstrategien er systematisk indarbejdet i hele organisationen. I klasseteam diskuteres enkelte elever, i pædagogisk råd informeres om elever med særlige behov, og i Pædagogisk Forum vendes problemstillinger. Klassepædagogen er ansvarlig for dokumentation og handleplaner. Inklusionen integreres i klassen ved hjælp af en klassepædagog, der støtter og guider. Skolen modtager positive tilbagemeldinger om inklusion fra forældre, PPR, eksterne samarbejdspartnere og det politiske system. Det er en model, vi ønsker at udvikle fremover. Vedlagt er funktionsbeskrivelse for klassepædagoger.