Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Mobil menu

Inklusion

 
Baggrund for inklusionsstrategien
Kolding kommune sætter fokus på inklusion. Derfor har uddannelsesudvalget den 8. august 2011 vedtaget ”Plads til alle”, som er en inklusionsstrategi for folkeskolen. Strategien ligger i direkte forlængelse af Kolding kommunes skolevision, som blev vedtaget tidligere i år. I visionen har Kolding kommune udtrykt, at eleverne skal opleve, at de er en del af et trygt, meningsfyldt og udfordrende fællesskab. Samtidig er visionen, at vi ikke ser specialelever og normalelever, men derimod elever med forskellige muligheder.
Inklusionsstrategien ”Plads til alle”, angiver konkrete tiltag som skal opfylde kommunens samlede skolepolitiske vision. Blandt andet indebærer strategi-en, at hver skole skal udarbejde en inklusionsstrategi i 2011/12, som fortæl-ler om det lokale arbejde med inklusion. På Eltang Skole og Børnehave arbejder vi på følgende måde:

Hvordan forstår vi inklusion

Salamancaerklæringen fra 1994 er en international erklæring om alle børns ret til uddannelse. UNESCO og UNICEF stod bag konferencen der vedtog denne erklæring hvori det bl.a. hedder:
”De, der har særlige uddannelsesmæssige behov, skal have adgang til almindelige skoler, som skal være i stand til at imødekomme deres behov ved at anvende en pædagogik, der er centreret omkring det enkelte barn, almindelige skoler, som har denne inklusive orientering, er det mest effektive middel til at bekæmpe diskrimination, skabe trygge fællesskaber, bygge det inklusive samfund og opnå uddannelse for alle; desuden giver de langt de fleste børn en ordentlig uddannelse og forøger dermed hele uddannelsessystemets effektivitet og ressourceudnyttelse. (Uddrag af Salamancaerklærin-gens art. 2)”
I erklæringen er nævnt ”denne inklusive orientering”. Ved begrebet inklude-re forstår vi at ”medregne”. En inkluderende skole er altså ikke kun en sko-le, hvor der er plads til alle evt. i parallelklasser. En inkluderende skole er en skole, der medregner børn med særlige behov. Det er altså ikke alene en fysisk integration, men således også både en læringsmæssig og en social integration.
Sagt på en lidt anden måde: ”Inklusion handler om, at der er plads til og accept af den enkelte." Inklusion handler her ikke kun om eleverne. Foræl-dre, medarbejdere og lokalsamfund skal også tænkes ind i det.
En del af eleverne på Eltang Skole og Børnehave er, hvad nogen benævner, børn med særlige behov. Det er elever med gennemgribende udviklingsforstyrrelser f.eks. indenfor autismespekteret, opmærksomhedsforstyrrelser eller hørehandicap. Eleverne er normalbegavede elever, der med pædagogisk eller praktisk støtte går i en almindelig klasse og deltager i den almindelige undervisning. Målet for disse elever er, at de følger den normale undervisning og bliver i stand til at tage folkeskolens afgangsprøve. Disse elever er for sårbare i forhold til at være på en stor skole med 500 – 700 elever. De kan på en mindre skole med nogen støtte klare sig.
 

Hvorfor vil vi inkludere
Eltang Skole og Børnehave er ikke en specialskole, men en skole der er specielt god til lidt specielle børn. Skolen har således gennem mange år gjort en del ud af at være inkluderende. Det er vi ud fra en forestilling om, at det nytter noget, at nogle børn får en mulighed for et andet liv end en udskillelse til en specialskole kunne medføre.
Overordnet har skolen og dens personale den tilgang, at en god skole er en inkluderende skole. Alle børn har potentiale, og alle børn har særlige behov. Den enkelte elev har ret til at være en del af fælleskabet, hvis det giver mening for eleven og fælleskabet.
Hvordan inkluderer vi
For at vi kan tale om en vellykket inklusion er der fire samarbejdsparter der skal deltage aktivt: Ledelse, medarbejdere, forældre og elever.
Ledelse
Inklusion er løbende på dagsordenen. Ledelsen får mange henvendelser fra forældre uden for skoledistriktet, og der tages løbende stilling til, om det vi kan tilbyde på Eltang Skole vil give mening for barnet og for fælleskabet.
Ledelsen initierer inklusionsdrøftelser blandt de øvrige inklusionsparter og etablerer fælles møde og kursusvirksomhed. Der er taget initiativ til, at der fælles med børnehaven arbejdes med kompetenceudvikling i forhold til børn med særlige behov under temaet ”Fælles børn – fælles sprog”. 
Ledelsen sørger for rammer og deltager i overlevering af nye elever enten ved skolestart – Skolepasset - eller senere og deltager i eventuelle udskrivningssamtaler på f. eks. Børne-psykiatriskafdeling eller andet. Ledelsen deltager i Pædagogisk Forum, specialundervisnings-konferencer, læsekonferencer og andet.
Ledelsen igangsætter inklusionsfremmende tiltag som f.eks. tolærerordning, lektiecafe, holddannelse og andet.
Medarbejdere
På Eltang Skole og Børnehave har det i mange år – siden 2002 - været et vilkår at arbejde med børn med særlige behov, og derfor er det en naturlig del af arbejdet her. Vi har blandt lærere og pædagoger haft en proces sammen omkring rollefordeling i forhold til eleverne. Dette arbejde har medført en funktionsbeskrivelse for klassepædagogerne med nedskrevne aftaler omkring samarbejdet, således at det er tydeligt, om det er pædagogen eller læreren, der har opgaven. Dette betyder, at medarbejdergruppen er vant til løbende at være i dialog omkring de enkelte elever.
Dialogen omkring eleverne finder sted i Pædagogisk Forum, elevgennemgangen på Pædagogisk Råd, på klassepædagogernes fagteammøder eller i de enkelte klasseteam.
Pædagogerne er vigtige personer i forhold til relations- og trivselsarbejdet både på individniveau og på klasseniveau. Ligeledes sørger de også for in-formation og samarbejde med både SFO og forældrene. Medarbejderne igangsætter trivselsfremmende aktiviteter som Legepatruljen, onkel/tante ordning mellem de yngste og ældste,  trivselsaktiviteter i klasserne, klassearrangementer eller arrangementer for hele skolen. Udgangspunktet er generelt, at alle børn har resurser, der bidrager til fællesskabet.
Forældre
Ledelse og personale er vigtige rammesættere, når der skabes et inkluderende forældresamarbejde. Ledelse og personale må være tydelige og åbne omkring skolens holdning til inklusion og stille forventninger til åbenhed hos forældre med børn med særlige behov. Åbenheden omkring inklusion skal starte allerede ved indskrivning og første forældremøde.
Det er altid et vigtigt parameter for alle forældre, at de føler deres børn får de bedste muligheder for at lære. Derfor er information om, hvorledes inklusionen foregår i deres barns klasse vigtig i forhold til at give alle tryghed og sikkerhed for, at alle får den kontakt og undervisning, der er behov for.
I forhold til det enkelte barn tilbydes forældre Åben rådgivning fra Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) i Kolding. Forældre til børn på skolen tilbydes 1 – 2 rådgivende psykolog-samtaler omkring store såvel som små skolerelaterede problemstillinger, der ikke umiddelbart kan løses af skolen personale.
På klasseniveau arbejder de enkelte forældreråd med forskellige former for klassearrangementer for hele klassen, så alle i klassen føler sig velkomne.
På skoleniveau arbejder bestyrelsen gennem sin virksomhed for inklusion blandt andet gennem trivselsarrangementer for hele skolen.
Elever
På Eltang Skole og Børnehave arbejdes der målrettet med åbenhed i elevgruppen. Eleverne ved, at alle børn ikke er ens og ikke har det på samme måde. Klassepædagogen er ansvarlig for at arbejde med denne erkendelsesproces. Tidligt i skoleforløbet støttes eleverne i selv at fortælle om, hvordan de har det, så alle elever får en baggrund for at forstå særlige handlinger og situationer og dermed bliver i stand til at agere mere hensigtsmæssigt på dem.
Elevrådet arbejder gennem mødevirksomhed, aktiviteter og arrangementer for alle skolens elever på at øge trivslen gennem blandt andet frikvartersaktiviteter, fester eller andre sociale arrangementer.

Inklusionsstrategi
På Eltang Skole og Børnehave er inklusionsstategien systematisk indarbejdet i hele organisationen. I klasseteam diskuteres enkelte elever, i pædagogisk råd informerer vi hinanden om elever med særlige behov og tiltag i forhold til dem og klassen, i Pædagogisk Forum vendes problemstillinger. Klassepædagogen er ansvarlig for dokumentation og handleplaner. Organiseringen af inklusionen, hvor der ikke er tale om et særligt kompetencecenter, men om integrering i klassen ved hjælp af en klassepædagog, der støtter og guider har mange fordele og sidegevinster for såvel den enkelte elev som for hele klassen.
Vi modtager mange positive tilbagemeldinger om skolens tilgang til inklusion fra forældre, PPR, eksterne samarbejdspartnere og det politiske system. Det er en model vi ønsker at arbejde videre med og udvikle fremover. Vedlagt er funktionsbeskrivelse for klassepædagoger.